Friday, November 25, 2011

Masuk Wad

Saya tak pernah masuk wad melainkan masa nak bersalin. Anak saya dah 3 kiranya 3 kali saya masuk hospital. Tupun sekadar untuk bersalin. Opss 4 kali sebab masa Khalisyah saya masuk wad 2 kali.

Ni nak cerita pengalaman masuk wad kali ke 5 saya hehe. Hari Selasa (22/11) baru-baru ni bangun tidur pinggang saya berasa sakit sangat sampaikan tak dapat mengiring. Saya ngadu ngan hubby dia terus ajak gi hospital cek. Kerana kami ada 'medical card' so dia ajak ke private hospital. Cek punya cek doktor cakap muscle pain je. Doc bagi ubat. Then sebelah klinik doktor orthopedik tu, klinik mata, hidung dan tekak. Saya memang ada masalah pernafasan yang biasa dipanggil resdung. So, cek sekali resdung.

Mula-mula doktor teropong dalam hidung saya. Memang berair je. Bayangkan setiap hari dari pagi ke petang kadang bawa ke malam hidung saya berair je. Macam orang selsema. Pastu kepala saya akan sakit la sebab banyak mukus. Doktor cakap banyak kawasan dalam hidung saya bengkak dan dah ada ketumbuhan tapi bukanla kanser. Kalau dibiarkan lama makin terukla. Doktor cadangkan saya masuk wad untuk cek lebih detail. Saya pun setuju setelah hubby bagi kebenaran. Sebenarnya risaukan si kecil saya 3 orang tu. Dalam pukul 2 saya dah masuk ke wad 330. Tak lama kemudian seorang staf bawa saya ke bilik imaging untuk Ct Scan. Tak lama dalam 10 minit je. Tapi mata saya kena tutup je sebab nak scan bahagian muka. Saya rimas sangat sebab tak dapat nak tengok apa yang berlaku hehe.

Lepas tu masuk wad balik. Apa nak buat ye. Dalam bilik saya yang ber empat tu ada 2 buah tv yang penghuni 2 orang tu jadikan macam hak peribadi dia. Asyik hala ke arah diorang je. Saya baring je la. Nak tido pun tak dpat sebab kaum yang duduk kat bilik tu memang jenis cakap kuat. Ishhhh tensen ingat duk private hospital bolehla rehat hihi. Then, petang doktor datang terangkan result ct scan tu. Dah banyak kawasan dalam tulang pipi saya kena sinus. So waktu terdekat doktor suruh habiskan antibiotik dan beberapa ubat serta guna ubat untuk spray dalam hidung. Diharap bengkak-bengkak dlam hidung surut. Kalau tak surut doktor cakap kena operate. Heeeeeii takutla saya dengar. Tapi bukan jenis toreh-toreh tapi pakai teropong gak. Entahla saya tak tanya lanjut sebab tak nak bayangkan. Lepas asar hubby datang bawa anak dua orang. Sian budak2 tu. Si Khairina ada dalam 20kali asyik panggil mama mama mama. Si kak long lak asyik tanya "mama sakit? mama sakit?" sebab kat tangan saya ada jarum untuk masuk ubat tu. Tanya staf nurse boleh tak saya nak balik. Dia cakap ok cuma esok pagi-pagi kena masuk. OK pagi-pagi saya datang.

Pagi-pagi esok saya dah ada atas katil wad balik. Breakfast kat wad dan dapat result cek darah semalam. Doktor cakap glukos tinggi. Isshh tak mungkin. Tapi semalam amik darah masa lepas makan nasi. So doktor suruh repeat blood test. Kena cucuk lagi tapi sebelum tu kena puasa sampai pukul 2. Aisey man.. macam-macam lak bila dah duk wad ni. Dalam kul 10 hubby datang temankan saya. Dia wat kerja sebelah saya. Ala bukan layan saya nak ngomel pun. Nak je ajak dia gi Jusco tapi risau kan doktor datang. So baring je la. Dekat kul 2 dia nak balik tengok anak-anak dan ambil baby kat umah pengasuh..

Pukul 2 nurse amik darah lagi. Then, saya baring macam nak tido lak. Tapi jiran sebelah bising lak. Nurse datang saya suh perlahankan tv. Terlelap jap. Dekat kul 3.30 ada staf datang bawak saya jumpa doktor teropong balik hidung. Ada perubahan skit. Bengkak dah turun sikit. Dan sukanya saya dah boleh gunakan hidung saya dengan baik. Dah tak payah bernafas guna mulut. Kalau tak sebelum ni bibir saya asyik kering je. Sebab hidung saya tersumbat.

Alhamdulillah..sekarang dah ok skit. Takde lagi hidung berair dan bersin banyak-banyak. Minggu depan jumpe doktor lagi. Harap-harap ada perubahan positif.

Panjang lak karangan saya hari ni..hihi


1 comment:

Unknown said...

sinusitis obati dengan transfer factor, untuk mendapatkan transfer factor di malaysia hub saya
semoga belum terlambat, nih ada metode baru pengobatan sinusitis
http://www.indonesiatransferfactor.com/2011/12/pengobatan-dan-penanganan-sinusitis.html
semoga bermanfaat