Tuesday, November 15, 2011

Kesian budak-budak itu

Assalamualaikum. Jarang sangat saya bercerita kisah anak-anak murid. Anak-anak kandung saya selalulah. Dah memang klien pekerjaan saya adalah murid-murid. Dulu kerja sebagai banker klien saya adalah orang-orang yang banyak duit dan banyak hutang.

Ok berbalik kepada kisah anak-anak murid di sekolah saya. Murid-murid tahun 4 A. Seorang dari rakan mereka akan berpindah sekolah. Jadi mereka membuat rancangan untuk pergi rombongan di sekitar Bandaraya Melaka. Guru kelas mereka dah terangkan banyak prosedur yang perlu dilalui. Kena minta kebenaran Guru Besar. Jadi budak-budak ini jumpa Guru Besar. Guru Besar yang tak tau kisah sebenar cakapla saya benarkan kalau ikut prosedur. Mereka pun pungut duit dan tempah bas.

Tup-tup tanpa surat kebenaran dan apa-apa surat kelulusan bas datang ke sekolah. Kesian budak-budak ini..tak dapat pergi kerana tiada kebenaran dari PPD. Mereka tak salah..cuma mungkin penjelasan yang kurang jelas. Usaha mereka ada untuk meraikan sahabat yang ingin berpindah. Saya kagum dengan mereka. Berani membuat tindakan. Cuma sedikit je silap.. Cikgu-cikgu memujuk mereka yang bersedih.. Kesian..kelakar pun ada. Nasib baik pengusaha bas tu sedara dengan salah seorang guru. Dapatla dibawa berbincang kalau tak mau budak-budak ni kena bayar 10% duit minyak..

Gelagat anak-anak. Mereka belum faham. Jadi kita sebagai orang dewasa memang kena membimbing. Macam anak-anak saya, kekadang mereka tak faham apa yang mereka buat tak betul. Terkeluar biji mata saya marah pun diaorang bukan tau.. Dah namapun kanak-kanak..

No comments: