Thursday, June 2, 2011

Saya di dalam pantang

Assalamualaikum..tuan rumah dah balik ni. Alhamdulillah, saya masih di sini. Saya dah selamat melahirkan anak ke 3 saya yang juga seorang anak gadis. Nama beliau adalah Leeya Khaisara. Hari ni umur dia dah 20 hari.. Alhamdulillah saya selamat lahirkan baby seberat 3.9 kg secara normal. Ada patut sorang doktor tu suggestkan sy c-zer because of my tummy size that time..dia ckp baby u besar..saya tanya balik so ada masalah ke? dia jawab "No, u boleh bersalin normal kot..besauce u tinggi". Ish buat suspend saya ajela doc tu..

Serius bersalinkan Khaisara agak mencabar..Ceritanya begini. Saya minta hubby bawak ke hospital masa dah rasa contraction..rasa macam dah kerap selang 7 minit gitu. Tp bila nak sampai hospital macam dah kurang. Aiseh..ingat nak balik tp hubby cakap checkla dulu. So pergi la ke labour room. Date hari tu 12/5 esok adalah due date..jam pukul 9 mlm. Masuk observation room. Nurse buat CTG..erm baru bukak 2cm. Tapi doktor pesan kalu sakit kuat cakap tau..ye la doktor. Saya bukan budak kecik hehe. Bila dah selesai..saya dihantar ke wad. Sampai ke wad hampir pukul 12 am. Roomate pun dah tido. Hubby bawakkan roti kot2 nak bersalin awal pg risau kot takde tenaga macam bersalinkan khalisyah dulu.

Cuba untuk tido. Tapi tak dapat. Pusing kanan pusing kiri..jap2 gi toilet. Aduih sakitnye.. dekat pukul 3 am saya pergi jumpa nurse cakap saya dah sakit kuat. Dia cakap dia call doktor. Lama tunggu nurse cakap takde doktor la. Boleh tahan tak? Saya cakap ok je la. Try pejam mata. Sah penat sangat. Pastu sakit lagi saya set masa. 3 kali dalam 10 minit. Saya tekan bell. Nurse datang. Tak tahan dah ke? Aahla saya sakit.. Ok Ok saya call doktor. 5 minit pastu doctor datang. Check2..dah bukak 5 cm. Ok boleh ke labour room. Bersiap apa yang patut. Call hubby then nurse hantar ke labour room. Masuk bilik no 7 jam 3.30 am. Bilik yang sama bersalinkan Khairina. Saya minta nurse panggilkan suami saya. Dia cakap bila dah dekat nak bersalin baru panggil. Saya basah berpeluh. Nurse risau kot2 saya nak pitam..TAK!! saya ok cuma air cond bilik ni takde ke..Dekat kul 5 nurse lain datang saya merayu bawakkan kipas..Fuhh baru best. Doktor datang tanya jika saya nakkan ubat tahan sakit. That time ketuban belum pecah so saya dapat bertahan. Tapi saya heran kenapa lambat sangat bukaan?

Bla..bla..pukul 7 doktor datang lagi..pecahkan ketuban. Ya Allah takutnya saya bila doktor cakap susahnye nak pecah. Jauhnya..Dengan muka berkerut2.. Dengan rasa loya. Saya cakap dengan nurse nak muntah. Saya muntah dlm labour room. Pengalaman baru..Dalam hati tak putus berdoa.. sekali lagi saya minta panggilkan suami saya.. Ketuban dipecahkan..Suami saya masuk. Sakit makin kuat..saya minta nurse panggilkan doktor..saya nak ubat tahan sakit..Ok ok.. Tak sampai2 pun..Ya Allah..sakitnya..dekat pukul 8.40..saya rasa ada benda nak keluar..Nurse saya rasa nak meneran. So diorang datang cek..ok ok. Dah boleh teran. Cuba kumpulkan tenaga. Dengan rasa lapar dan haus. Alhamdulillah..nurse cakap dik..besarnya anak awak..Suami azankan. Huih 3.9kg..patutla mama rasa penat sangat meneran.

Alhamdulillah..selamat dah. Sekarang dalam pantang. Pantang sendiri. Takpe saya mampu buat. Saya masak. Saya mandikan anak. Erm mula hari ke 18 saya siap masakkan lauk untuk suami..adab hidup orang merantau. Mak jauh..ayah dah takde..saya mampu berdikari. Cuma anak2 lain suami dan anak buah saya uruskan. Terima kasih semua.

2 comments:

ummu syifa said...

sonot kaksu dh ader 3 ank dara...takut plk nk bersalin bc citer kaksu...sakit sgt ea yg ni...huhu..tp bby yg kuar tu gebu jer..sonot kn...

angahida said...

ala..sakit semua org sakit mek na..bkn senang nok jd mok kn..tp tgk je bb ilang abih sakit tu