Saturday, April 2, 2011

Kuatkan fizikal dan mentalku..Ya Allah

Suamiku tercedera semasa bermain takraw..semalam dah buat MRI dan doktor sahkan ada tisu terkoyak dan ada urat yang rosak..saya pun tak faham sangat.. Cuma doktor nasihatkan suami saya buat surgery..tapi suami saya memilih untuk membuat fisioterapi je.. Maklumlah komitmen banyak sangat sekarang.. Bila semua dah buat ok nanti, saya akan pujuk suami saya..
Seminggu ini, suami saya terpaksa bertongkat dan berjalan pun perlahan-lahan je.. Kesian saya tengok dia dan lagi kesian anak-anak kecil saya yang dua orang tu.. Semua manja dengan apaknya. Asyik mintak apaknya angkat. Kesian bila petang-petang ajak apaknya keluar bermain atau berjalan-jalan di taman. Tapi apaknya tak mampu.. Saya pulak dah tak larat sangat.. Kandungan saya dah masuk 34 minggu..dengan ada sedikit masalah hemoglobin darah rendah dan berat tak naik.. Tapi demi anak-anak, saya gagahkan jugak badan dan kaki bawak diorang main-main kat luar. Yang Kak Ngah baru dapat 'lesen' so asyik nak test skill je la. Kak Long lak kena perhatikan juga, kadang-kadang ada gak dia tolak adik. So dua-dua boleh bermain tapi di bawah perhatian.
Saya? Kalau ikutkan hati kadang rasa nak meraung.. penatnya badan hanya tuhan yang tahu..kerja kat sekolah asyik bertambah je..berkurang sikit bertambahnya banyak.. Bila malam dapat rebahkan badan, rasa macam tak nak bangun2 lagi. Tapi jap lagi Khairina dah merengek. Bangun jugak walaupun sekarang peha dan pinggang dah rasa sakit dan selalu kejang. Bila fikir macam mana ibu tunggal yang uruskan anak sorang-sorang, saya rasa bersyukur kerana saya masih ada suami..Yang walaupun sekarang banyak tak dapat bantu saya..tapi dia ada sebagai kekuatan mental saya..
Sehari dia kat hospital saya dah rindukan dia.. terasa kehilangan.. saya pujuk dia supaya balik. Jangan bermalam di hospital. Hati saya sedikit tenang bila anak-anak bermain dengan elok. Takde gaduh-gaduh. Seronok tengok diorang. Fizikal saya sedikit terubat bila jaga pagi, suami saya urut-urut tengkuk dan belakang saya. Hati saya terhibur bila hantar Kak Long ke rumah pengasuh, dia tak meragam dan salam dan cium saya. Dia, dia, dia adalah kekuatan fizikal dan mental saya.. Saya kuat kerana mereka bertiga (dan yang keempat bakal menyusul)
Ya Allah kaut kanlah fizikal dan mental saya. Saya perlu lalui semua ini Ya Allah. Amin. Amin. Amin.

2 comments:

ummu syifa said...

semoga Allah mengurniakan kamu lebih ketabahan...chaiyok mommy!!!

angahida said...

tq mek na. Bimbang gok kot ketabahan dan kesabaran ni ilang hehe